Informacja o Walnym Zebraniu Sprawozdawczo-Wyborczym Członków SOP
W dniu 27 czerwca 2023 r. w siedzibie SEKA S.A. Oddział Warszawa przy ul. Zabranieckiej 80 w Warszawie odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków Stowarzyszenia Ochrony Pracy.
P. Prezes SOP dr Tadeusz Sułkowski o godz. 11.30 rozpoczął obrady Walnego Zebrania, witając zebranych na miejscu i uczestniczących zdalnie. W drodze głosowania jawnego wybrano większością głosów Przewodniczącym obrad Walnego Zebrania p. Marka Maszewskiego – Dyrektora Działu nadzoru f-my SEKA S.A – będącej Członkiem wspierającym SOP. W drodze głosowania jawnego wybrano Sekretarza obrad Walnego Zebrania – którym został p.o. sekretarza ZG SOP Hubert Karski, który po zliczeniu podał 254 uczestników (23 osoby obecne na sali, 5 osób łączących się zdalnie, 226 udzielających pełnomocnictwa), co spełnia warunek uzyskania quorum. Zebranie Przewodniczący uznał za ważne i zdolne do podejmowania decyzji. Następnie większością głosów przegłosowano porządek obrad.
W drodze głosowania jawnego wybrano Komisję uchwał i wniosków, której członkami zostali wybrani większością głosów p. dr Marcin Krause i p. Krzysztof Galbarczyk.
P. T. Sułkowski zrelacjonował działania podejmowane przez ZG podczas kończącej się kadencji dla nawiązania współpracy z rozmaitymi instytucjami, fundacjami i ZUS-em, przedstawiając związane z tym problemy, trudności, ale i osiągnięcia. Poinformował o zawarciu umowy współpracy z f-mą SEKA S.A. jako Członkiem wspierającym w kwestii współorganizowania egzaminów przez Komisję Kwalifikacyjną nr 653, jednakże wskutek zmiany przepisów wymagana była zmiana Statutu Stowarzyszenia dla możliwości odnowienia działania Komisji. Współpraca z f-mą Seka S.A. zaowocowała również zwiększeniem liczby Członków Stowarzyszenia, utworzeniem nowych Oddziałów oraz planowaniem powoływania kolejnych. Przyszły rok będzie jubileuszowym – ze względu na 20-lecie istnienia Stowarzyszenia.
P. Iwona Godlewska, jako Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej, poinformowała o dotychczasowym składzie ZG, Oddziałach i Członkach Stowarzyszenia. Zdała sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia podczas mijającej kadencji i z podejmowanych uchwał. Wskazała też działania podejmowane dla pozyskania dodatkowych środków na funkcjonowanie SOP. Zwróciła też uwagę na fakt, że ZG działał w sytuacji nadzwyczajnej w związku z wystąpieniem zagrożenia epidemiologicznego. Na zakończenie zaproponowała udzielenie absolutorium ustępującemu ZG, co zgromadzeni przegłosowali przez aklamację.
W ramach dyskusji programowej, p. T. Sułkowski poinformował, ze priorytet strategiczny SOP powinien być ukierunkowany na promocję związaną z jubileuszem istnienia, by Stowarzyszenie było bardziej rozpoznawalne. Zaproponował zorganizowanie w tym celu konferencji, podając przykładowe tematy, np. odpowiedzialności służb BHP. Kolejnym pomysłem na promowanie SOP byłby konkurs charakteryzujący się podejściem praktycznym, dotyczącym zastosowania rozwiązań innowacyjnych w prewencji wypadkowej, w partnerstwie z ewentualnymi sponsorami.
P. Maciej Sekunda, Prezes SEKA S.A., wskazał pięć propozycji dla nowego Zarządu:
- zintensyfikowanie działań władz i członków Oddziałów,
- „odmłodzenie” ZG i władz Oddziałów,
- podjęcie szerszych działań dla wyjścia SOP „na zewnątrz” – by było bardziej widoczne i głos był bardziej słyszalny, w tym z wykorzystaniem internetu i mediów społecznościowych,
- pozyskiwanie środków unijnych dla finansowania SOP – w tym w ramach projektów dla organizacji pozarządowych,
- sugestia zmiany szaty graficznej IOP na bardziej atrakcyjną.
P. K. Galbarczyk zasugerował „wyjście na zewnątrz” do organów nadzoru, np. GIP.
P. prof. Marian A. Liwo zabrał głos w kwestii widocznych w praktyce barier z dziedziny ochrony pracy, niedoskonałościach legislacyjnych, itp. – wynikający zazwyczaj z pomijania opinii praktyków, prowadzącego do marazmu w działalności powołanych do tego instytucji i jednostek.
P. M. Sekunda dodał głos w sprawie proponowanej konferencji, której tematykę możnaby rozszerzyć o kwestie odpowiedzialności za nieprzestrzeganie przepisów prawa pracy, przytoczył też przykłady patologii obserwowanych w praktyce.
P. Ryszard Celeda, honorowy Prezes SOP, poruszył problematykę kar za niedopełnianie obowiązków w dziedzinie ochrony praw pracowniczych i konieczności zmian w podejściu do kwestii edukacji – dla zapewnienia odpowiedniej jakości szkoleń.
Następnie p. G. Juraszek poinformował o zasadach prowadzenia wyborów do władz ZG w świetle zapisów Statutu oraz o organizacji i przebiegu procedury głosowania. Przedstawił też osoby: pp. Krzysztofa Galbarczyka, Grzegorza Juraszka, Mariana A. Liwo, Marka Maszewskiego, Sławomira Stockiego, Tadeusza Sułkowskiego – jako. kandydatów do władz Stowarzyszenia.
Przewodniczący zawnioskował o powołanie Komisji Wyborczej, do której zaproponowano p. Andrzeja Krzywdzińskiego i p. Kazimierza Żórawskiego, a następnie zaproponowano skład Komisji Skrutacyjnej: p. Ewę Urbanek i p. Jerzego Wójcika. Kandydatury poddano głosowaniu, które zebrani większością głosów – w głosowaniu jawnym – zatwierdzili. P. I. Godlewska zgłosiła wniosek o powołanie Komisji Rewizyjnej, na co p. G. Juraszek zaproponował p. Macieja Sekundę, p. Jarosława Pałasza i p. Artura Murgrabiego – jako desygnowanych kandydatów. W wyniku głosowania jawnego – większością głosów przegłosowano kandydatury i zatwierdzono zamknięcie tej listy.
Komisja Wyborcza dokonała rozdania kart do głosowania osobom obecnym na sali, z uwzględnieniem posiadanych pełnomocnictw. Po zakończonym głosowaniu urna z kartami do głosowania została przekazana Komisji Skrutacyjnej, która – po przeliczeniu głosów oddanych na miejscu i zdalnie – przekazała wyniki Przewodniczącemu.
W rezultacie wyborów ukonstytuował się Zarząd Główny w składzie:
- Prezes – p. Grzegorz Juraszek,
- v-ce Prezesi: p. prof. Marian Andrzej Liwo, p. dr Tadeusz Sułkowski,
- Członkowie: p. Marek Maszewski, p. Krzysztof Galbarczyk.
P. G. Juraszek zaproponował posiedzenie ZG rozszerzonego o Prezesów Oddziałów na dzień 19 września br., na którym będą nakreślane zasady rozszerzania działalności SOP. Z kolei p. M. Krause omówił plany Komisji uchwał i wniosków, które szczegółowo zostaną przedstawione w terminie późniejszym.
Przewodniczący podziękował za gratulacje i – wobec braku wolnych wniosków – podziękował uczestnikom i zamknął posiedzenie.